Case study TECHO
Případové studie

“Art Is Your Human Right”, říká dárek od TECHO

V předvánočním období přichází velké množství zakázek. Jednou z nejkreativnějších byla od firmy TECHO, a.s..

TECHO – tam, kde vládne kvalita

Mezinárodní společnost TECHO je od roku 2005 součástí gigantické nizozemské nábytkářské skupiny Royal Ahrend NV. Představuje jednoho z předních evropských dodavatelů kancelářského nábytku s ročním obratem převyšujícím miliardu korun. Pobočky TECHO lze nalézt v Evropě, Asii i Africe. V srdci tohoto giganta leží výrobna, která je příhodně umístěná v ČR na Praze Hostivaři. Zde vzniká nábytek doslova na míru. Výroba se přitom dlouhodobě snaží snižovat ekologickou stopu, jsou držiteli certifikátu C-o-C a členové FISP (doklad ekologické odpovědnosti a udržitelnosti).

Techo logo

TECHO, a.s. také spolupracuje s kvalitními architekty, designéry, návrháři a umělci a podílí se na komerčních interiérových konceptech. Atraktivní kanceláře z jejich dílny odrážejí dynamický moderní charakter jejich zákazníků, kteří zde mohou naplno využívat svůj kreativní potenciál. Ve spolupráci s Centrem současného umění DOX také TECHO podporuje dialog mezi českými a mezinárodními umělci. Například právě prostřednictvím výše zmíněné předvánoční série TECHO ART COLLECTION. Reklamní předmět ze série pro rok 2017, na jehož výrobě se Silic Média měla možnost podílet, vznikl ve spolupráci se známým českým výtvarníkem Pasta Onerem (*1979).

Nápad nevysedíte, musí přijít sám

Case study TECHO

Umělec Pasta Oner má specifický styl tvorby, který se řídí výše zmíněným heslem. Je znám pro míšení prvků z urbánní metropole (graffiti, streetartu) ve spojení s komiksovými postavami (podobnými kresleným cartoons) a pop artem.

Často poukazuje na konzumnost dnešní společnosti, její banálnost, krásu, ošklivost i klišé. Zabývá se také lidskou identitou v moderní kybernetické a všeho-se-vším propojené době. Pracuje s kýčem. Jeho výstavy jsou provokativní (ač pečlivě promyšlené) mozaiky se skrytými významy. V jeho tvorbě si je možné povšimnout letimotivu, kterým je krása, která se nedá ničím zničit.

Částečně i díky své „sprejařské“ minulosti, se svou současnou tvorbou vymyká postkonceptuálnímu charakteru výtvarného umění. Specializuje se zejména na akrylovou malbu (někdy v kombinaci se sítotiskem či syntetickými laky pro kontrastnost). Libuje si také v tvorbě prostorových objektů, plastiky a v realizaci muralů (získal například ocenění od iDNES za nejlepší mural na výstavě „Městem posedlí“). Autor působí mezi nezávislými klasickými, ale také veřejnými galerijními provozy. Například uspořádal výstavu pod názvem „Art is Truth“ v DSC Gallery v Praze.

Umělec Pasta Oner připravil pro potisk unikátní motiv, zachycující muže v obleku s kravatou, který drží v ruce malířskou špachtli, a zdánlivě byl zasažen kbelíkem barvy. Motiv je hrou tmavých a světlých ploch, paradoxů i typografie. Pop artový styl kresby se v tomto díle snoubí s aktualizovaným citátem „Art is your human right“ a vytváří tím nečekanou, zábavnou kombinaci. Potisk byl realizován na přední díl triček. V dámské velikosti akorát o něco menší než v pánské, vždy s rozestupem od švu 4 cm pro ideální vizuální výsledek.

Case study TECHO

Pasta, s nadsázkou tedy těstoviny – v krabici od pizzy?

KONKRÉNÍ PŘEDSTAVA

Objednatelé zakázky ze společnosti TECHO, a.s. přišli s konkrétní představou a již domluvenou spoluprací s umělcem. Nicméně bylo potřeba dořešit mnoho detailů a výrobu celého produktu. Hlavním prvkem zakázky jsou tmavá trička prémiového dánského reklamního textilu ID® IDENTITY. (V Silic Média jsme výhradními dodavateli tohoto textilu pro český a slovenský trh.)

Po výběru a otestování několika možností byla nakonec pro finální produkt zvolena textilní řada Game v pánské i dámské variantě, oboje v černé barvě. Oblečení z této řady je vhodné pro sport i aktivní relaxaci.

Jedná se o 100 % bavlněná trička s gramáží 220 g/m2 s kulatým výstřihem a hladkým žebrováním (tzv. finerib) u krku a na rukávech. To je když jsou upleteny 1:1 hladce-obrace, kdy je vždy jedna strana hrubší a druhá jemnější (dá se rozeznat rub a líc). Tato pletací technika je pro trička do zimy ideální, nenahraditelná pro lemy.

Dozadu za límec bylo dále umístěno logo TECHO ART COLLECTION.

SPECIFICKÁ TECHNIKA

Na první pohled jednoduchá zakázka se však pro Silic Média stala specifická. Díky neobvyklému požadavku na technické zpracování potisku tohoto textilu – pomocí leptu. Leptový tisk je poměrně nová technika, která využívá redukční nebo oxidační prostředky. Jež rozruší na potisknutých místech vlákno tkaniny, což vytváří vznik bílých míst – bílé barvy.

Kdyby se triko nevypralo, mohlo by u citlivějších jedinců dojít k lehkému podráždění pokožky. Stejný případ platí pro nositele trička, který by v něm vyrazil do deště – hrozilo by, že by se mu odbarvily chlupy na prsou nebo spodní část plnovousu.

Tuto techniku bylo potřeba nejprve na textilu ID otestovat. Potom byl vybrán nejvhodnější produkt s vhodnými vlákny i výrazností barvy po dokončení leptu. Vzhledem k technice potisku byl k produktu ještě přidán doporučující ústřižek, který zdůrazňuje nutnost vyprání před prvním nošením. Tričko je také potřeba prát samostatně, protože se z něj při praní uvolňují zmíněné leptavé látky. Tudíž by mohlo dojít k seprání/poničení jiných kusů oblečení.

Case study TECHO

Zajímavá krabice

Celkovou podobu reklamního předmětu pak doladila „obyčejná“ klopová krabice z třívrstvé vlnité lepenky hnědé barvy v rozměrech 500 x 420. Představuje ideální univerzální obal pro přepravu lehčího materiálu. Přední deska krabice má výsek pro náhled na tričko, a dále je na ní logo umělce a logo TECHO ART COLLECTION.

Na zadní straně je na levé polovině strany stručný popis umělcovy tvorby, seznam jím pořádaných samostatných vstav, získaných ocenění a vybraný seznam kolektivních výstav, na kterých se ve veřejném prostoru podílel. Na pravé polovině je pak obdobný text v angličtině (většina dárkových triček poputuje do zahraničí). Svým formátem připomíná na první pohled „krabici na pizzu“, což vytváří další zajímavou hříčku v porovnání se jménem umělce (Pasta Oner – pasta jako těstoviny). Aby se krabice nerozevírala a zároveň se snadno dala určit velikost vloženého trička, byly na bok krabice nalepeny jednoduché samolepky s označením konkrétní velikosti.

Co bylo potřeba vyřešit u specializované zakázky?

V první fázi přípravy jsme vybrali spolu s klienty z TECHO konkrétní trička ID textilu, na nichž se prováděl zkušební nátisk. Následně se ještě ladily požadované velikosti dámských i pánských variant. Při zpracování zakázky jsme se v Silic Média setkali s několika úskalími. Potíže nám způsobil nedostatek zamýšlených variant triček ve velikostech S a M s vhodným tvarem výstřihu. Zvažovala se proto jiná varianta s vykrojením do tvaru V. Vlivem RIB struktury se od sebe některé kusy zkušebního potisku lišily podle množství barvy, kterou se povedlo „natlačit“ do „žlábků“ textilu.

Nakonec ale výsledný efekt leptového tisku i všechny zkušební potisky očekávání klienta naplnily. Co se týče krabiček, z výroby do Silic Média dorazily nesestavené a zde se teprve skládaly a kusy kompletovaly. Kromě klasického řešení dopravy se k produktu také upravoval doprovodný „leták“ s varováním o praní.

Reklamní textil ID

Silic Média řešila objednávku v rozmezí 3 týdnů. Projekt se nám úspěšně podařilo dokončit v daném časovém období včetně rozvozu výsledného produktu.

V případě zájmu o zakázku na míru se na nás neváhejte obrátit. Rádi s Vámi vše zkonzultujeme a vysněný produkt pro Vás vytvoříme. Předtím se ještě můžete nechat inspirovat na stránkách reklamního textilu značky ID®Identity.