Vánoce se nezadržitelně blíží a Vy stále ještě nemáte vybrané firemní vánoční dárky pro své zaměstnance? Nevěšte hlavu a pojďte se podívat na přehled našich tipů. Dozvíte se také, jaké reklamní dárky si můžete odečíst z daní.
Předvánoční čas bývá obdobím různých firemních vánočních večírků, během kterých zaměstnavatelé obdarovávají své zaměstnance a děkují jim za jejich úsilí vynaložené v průběhu celého roku. Výběr vhodných firemních dárků však bývá oříškem i pro zkušené manažery. V tomto článku se podíváme na to, jaké faktory hrají při výběru vánočních dárků roli a představíme si pro inspiraci několik tipů na originální firemní dárky pro zaměstnance či jejich rodinné příslušníky. Na závěr se dozvíte jak můžete při nákupu reklamních dárků optimalizovat své daňové zatížení a kdy můžete využít náhradního plnění.
FAKTORY VÝBĚRU DÁRKŮ PRO ZAMĚSTNANCE
Při výběru ideálního vánočního dárku pro zaměstnance je klíčových hned několik faktorů a nejdůležitějšími z nich jsou:
- osobnost a zájmy konkrétního zaměstnance
- rozpočet
- firemní kultura a CSR
- způsob personalizace (brandingu)
- termín dodání
Obecně platí, že by dárek měl být především praktický, kvalitní a měl by být v souladu s Vaší firemní kulturou.
Osobní nebo univerzální dárek?
Pokud obdarováváte zaměstnance, kterého dobře znáte a víte jak tráví svůj volný čas a co ho baví, pak je výběr dárku o něco jednodušší. Můžete být ve výběru osobnější a přistupovat k pořízení dárku zcela individuálně. Ve větších firmách a korporátech je však obvyklé, že zaměstnavatelé své zaměstnance příliš důvěrně neznají. V tomto případě se můžete zaměřit na univerzální dárky, které potěší prakticky každého. Mezi takové dárky patří například různé dárkové balíčky a sady s pochutinami, kosmetikou a dekoracemi, dále pak praktické produkty jako diáře a psací potřeby, elektronika nebo čokoládové dobroty. Rozhodně nezapomínejte na personalizaci dárků, protože tak můžete dát najevo, že vám na daném zaměstnanci opravdu záleží. Může to být například laserem gravírované jméno přímo na dárku, či kartička s osobním věnováním, či děkovným vzkazem od vedení firmy či od přímého nadřízeného.
Kolik chcete/můžete za dárek utratit?
Významným faktorem při rozhodování o vánočních dárcích je bezesporu rozpočet. Dárek pro zaměstnance by měl být způsobem, jakým oceníte jejich celoroční práci a přínos firmě. Proto by neměl být ani příliš laciný, ale zároveň ani velmi drahý. Vždy je třeba hledat zlatou střední cestu, aby se obdarovaný necítil nedoceněný, nebo naopak, aby nechápal luxusní drahý prezent jako vaši snahu vyhnout se vyplácení finančních bonusů, či zvýšení mezd. A v neposlední řadě při rozhodování o rozpočtu na vánoční dárek nezapomeňte na daňové hledisko, o kterém se dozvíte více v následujícím textu.
Ekologie a udržitelnost
V posledních letech roste poměrně velký zájem o ekologii a udržitelnost, proto pokud je vaše firemní kultura zaměřená proekologicky, měli byste zvažovat dárky v podobném duchu. Dárek totiž nemusí být jen krásný, ale může být vyrobený ve férových socioekonomických podmínkách a respektující životní prostředí. Osobně doporučujeme zaměřit se na výběr lokálních dárků, které necestují přes celý svět, ale jsou vyráběné českýma rukama.
JAKÉ DÁRKY SI MŮŽETE ODEČÍST Z DANÍ?
Firemní vánoční dárky si samozřejmě můžete za určitých podmínek odečíst z daní. Kdy je to možné?
České firmy:
Ze zákona o daních z příjmů § 25 odst. 1) t) vyplývá, že daňově uznatelným nákladem může být pouze dárek splňující následující podmínky:
- Dárek je opatřen obchodní značkou, názvem firmy, případně názvem propagovaného výrobku či služby. Toto označení musí být umístěno přímo na výrobku, nebo jeho obalu.
- Hodnota dárku nepřevyšuje částku 500 Kč/ks bez DPH, přičemž do hodnoty se započítává nejen cena samotného produktu, ale i veškeré náklady na jeho pořízení, potisk, dárkový obal a dopravau
- Produkt není předmětem spotřební daně s výjimkou tichého vína. Tedy dárkem může být například nešumivé (tiché) bílé/červené víno.
Slovenské firmy:
Podle zákona o dani z príjmou č. 595/2003 Z. z. § 21 čl. odst. 1 písmeno h lze za daňově uznatelný náklad považovat pouze:
- Reklamní předměty, jejichž hodnota nepřevyšuje 17 EUR/ks bez DPH. Nesmí se však jednat o dárkové poukázky, tabákové výrobky a alkohol s výjimkou vína. Předměty v tomto případě nemusí být označeny logem společnosti.
TIPY NA DÁRKY PRO ZAMĚSTNANCE
VYUŽIJTE MOŽNOSTI NÁHRADNÍHO PLNĚNÍ
Náhradní plnění představuje jednu z variant jak splnit tzv. povinný podíl. V případě, že zaměstnáváte více než 25 zaměstnanců, máte totiž ze zákona povinnost zaměstnávat osoby zdravotně postižené (OZP), a to v povinném podílu 4 % k celkovému počtu zaměstnanců. Pokud tak neučiníte, jste povinni odvést poplatek do státního rozpočtu. Tomuto poplatku se jednoduše můžete vyhnout prostřednictvím náhradního plnění.
Silic Média poskytuje svým klientům možnost nakoupit reklamní předměty a dárky formou náhradního plnění. Proto jestli máte o tuto formu nákupu firemních vánočních dárků zájem, neváhejte nás kontaktovat – info@silicmedia.cz.